STANDARDOWE
ZASADY WYRÓWNYWANIA SZANS OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
przyjęte podczas 48 sesji ONZ 20
grudnia 1993 roku (Rezolucja 48/96)
Rys historyczny i aktualne potrzeby.
Osoby
niepełnosprawne istnieją we wszystkich częściach świata i we
wszystkich warstwach społecznych.
Zarówno
przyczyny
Aktualna
polityka wobec niepełnosprawności jest efektem rozwoju jaki nastąpił w
czasie minionych 200 lat. Pod wieloma względami jest ona odbiciem ogólnych
warunków życia oraz polityki społeczno - ekonomicznej realizowanej w różnych
okresach. Jednakże w dziedzinie niepełnosprawności występuje także
szereg specyficznych okoliczności wpływających na warunki życia osób
niepełnosprawnych. Czynnikami, które na przestrzeni całej historii niepełnosprawności
wpływały na izolację osób niepełnosprawnych w społeczeństwie i opóźniały
ich rozwój, są ignorancja, zaniedbania, przesądy oraz lęk.
Na
przestrzeni lat polityka względem osób niepełnosprawnych ewoluowała: od
elementarnej opieki w za kładach zamkniętych do edukacji dla niepełnosprawnych
dzieci i rehabilitacji dla osób, których niepełnosprawność nastąpiła
w dorosłym życiu. Dzięki edukacji i rehabilitacji osoby niepełnosprawne
uaktywniają się, stając się siłą napędowa dalszego rozwoju w zakresie
polityki wobec osób niepełnosprawnych. Powstały organizacje zrzeszające
osoby niepełnosprawne, ich rodziny i obrońców ich praw, walczące o
lepsze warunki życia dla osób niepełnosprawnych. Po drugiej wojnie światowej
pojawiły się koncepcje integracji i normalizacji, odzwierciedlające narastającą
świadomość możliwości jakimi dysponują osoby niepełnosprawne.
Pod koniec lat 60 - tych organizacje osób niepełnosprawnych w niektórych krajach zaczęły formułować nową koncepcję niepełnosprawności. W koncepcji tej zwraca się uwagę na ścisłe powiązania pomiędzy doświadczanymi przez osoby niepełnosprawne ograniczeniami, kształtem i strukturą środowiska, w którym żyją oraz postawami społeczeństwa. Równocześnie coraz więcej uwagi zaczęto poświęcać problemom niepełnosprawności w krajach rozwijających się. W niektórych z tych krajów odsetek populacji dotkniętej niepełnosprawnością oceniany jest jako bardzo wysoki, a sytuacja materialna osób niepełnosprawnych jest na ogół niezwykle ciężka.
Dotychczasowe
działania na polu międzynarodowym
Prawa
osób niepełnosprawnych są od dłuższego Czasu przedmiotem uwagi Narodów
Zjednoczonych i innych organizacji międzynarodowych. Najważniejszym dorobkiem
Międzynarodowego Roku Osób Niepełnosprawnych w roku 1981 było
opracowanie Światowego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych,
przyjętego przez Zgromadzenie Ogólne rezolucją 37/52
z dnia 3 grudnia 1982. Zarówno Międzynarodowy
Rok, jak i Światowy Program Działań, stały się
silnym
bodźcem
postępu w tej dziedzinie. W obu tych inicjatywach podkreślano prawo osób
niepełnosprawnych do tworzenia im tych samych szans, co pozostałym obywatelom,
oraz do równego udziału w udogodnieniach
W
roku 1987 - w połowie Dekady Narodów Zjednoczonych poświęconej Osobom Niepełnosprawnym
odbyło się w Sztokholmie Ogólne Spotkanie Ekspertów Oceniających
Wdrażanie Światowego Programu Działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych.
Zasugerowano wówczas konieczność wypracowania wiodącej filozofii, która
określiłaby priorytety działania na następne lata. Podstawą takiej
filozofii powinno być uznanie praw osób niepełnosprawnych.
Konsekwencją
Spotkania było zalecenie, by Zgromadzenie Ogólne zwołało specjalną
konferencję w celu przygotowania projektu międzynarodowej konwencji na
temat eliminacji wszystkich form dyskryminacji wobec osób niepełnosprawnych.
Konwencja ta miałaby być ratyfikowana przez poszczególne Państwa pod
koniec Dekady.
Wstępny projekt konwencji przygotowany przez Włochy został przedstawiony na czterdziestej drugiej sesji Zgromadzenia Ogólnego. Kolejne wystąpienia na temat projektu przygotowała Szwecja na czterdziestej czwartej sesji Zgromadzenia. Jednakże w obydwu przypadkach nie osiągnięto konsensusu co do przydatności takiej konwencji. W opinii wielu przedstawicieli istniejące dokumenty, dotyczące praw człowieka, wydają się gwarantować osobom niepełnosprawnym takie same prawa, jak pozostałym obywatelom.
W
kierunku standardowych zasad
Pod
wpływem dyskusji na forum Zgromadzenia Ogólnego, Rada Ekonomiczno-Społeczna,
podczas swej pierwszej regularnej sesji w roku 1990, postanowiła ostatecznie
skoncentrować się na opracowaniu międzynarodowego
instrumentu innego rodzaju. Rezolucją nr 1990/ 26 z dnia 24 maja 1990 roku
Rada upoważniła Komisję d/s Rozwoju Społecznego do rozważenia na swojej
36 sesji kwestii powołania doraźnej (ad hoc) otwartej grupy roboczej, składającej
się z ekspertów rządowych, finansowanej z dobrowolnych składek. Jej
zadaniem byłoby opracowanie standardowych zasad wyrównywania szans niepełnosprawnych
dzieci, młodzieży i dorosłych, w ścisłej współpracy z
wyspecjalizowanymi agencjami, innymi organami międzyrządowymi, oraz
organizacjami pozarządowymi, a zwłaszcza organizacjami osób niepełnosprawnych.
Rada wezwała również Komisję do przygotowania ostatecznej wersji tekstu
owych zasad w roku 1993 i przedłożenia ich na czterdziestej ósmej sesji
Zgromadzenia Ogólnego.
Kolejne
dyskusje na forum Trzeciego Komitetu Zgromadzenia Ogólnego podczas
czterdziestej piątej sesji wykazały szerokie poparcie dla nowej inicjatywy
opracowania standardowych zasad wyrównywania szans osób niepełnosprawnych.
Na trzydziestej drugiej sesji Komisji d/s Rozwoju Społecznego inicjatywa opracowania standardowych zasad uzyskała poparcie olbrzymiej liczby przedstawicieli i w toku dyskusji doszło do przyjęcia rezolucji nr 3212 z 20 lutego 1991, w myśl której Komisja postanowiła powołać (ad hoc) otwartą grupę roboczą, zgodnie z rezolucją 1990/ 26 Rady Ekonomiczno - Społecznej.
Cel i treść Standardowych Zasad Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych
Standardowe Zasady Wyrównywania
Szans Osób Niepełnosprawnych zostały opracowane na podstawie doświadczeń
zdobytych w trakcie Dekady Osób Niepełnosprawnych, zorganizowanej pod egidą
NZ (1983-92). Polityczny i moralny fundament tych Zasad stanowi Międzynarodowa
Ustawa o Prawach Człowieka, w skład której wchodzą: Powszechna
Deklaracja Praw Człowieka, Międzynarodowy Pakt Praw Ekonomicznych, Społecznych
i Kulturalnych i Międzynarodowy Pakt Praw Cywilnych i Politycznych,
Konwencja Praw Dziecka oraz Konwencja na temat Eliminacji Wszelkich Form
Dyskryminacji Kobiet, jak również Światowy Program Działań na rzecz Osób
Niepełnosprawnych.
Chociaż Zasady nie są
prawnie wiążące, mogą stać się międzynarodowym prawem zwyczajowym,
gdy zostaną uznane przez większość Państw z zamiarem przestrzegania
określonej zasady w prawie międzynarodowym. Oznacza to silne zobowiązanie
moralne i polityczne ze strony Państw do podejmowania działań w celu wyrównywania
szans osób niepełnosprawnych. Określono w nich ważne zasady dotyczące
odpowiedzialności, podejmowania działań i współpracy oraz wskazano
obszary o decydującym znaczeniu dla jakości życia i osiągania pełnego
uczestnictwa i równości. Zasady stanowią dla osób niepełnosprawnych i
ich organizacji instrument kształtowania polityki i działań. Tworzą także
bazę dla współpracy technicznej i ekonomicznej pomiędzy Państwami,
NZ i innymi organizacjami międzynarodowymi.
Celem Zasad jest zagwarantowanie niepełnosprawnym chłopcom, dziewczętom, kobietom i mężczyznom, jako członkom swoich społeczności, możliwości korzystania z tych samych praw i obowiązków przysługujących pozostałym obywatelom. We wszystkich społeczeństwach świata wciąż istnieją przeszkody uniemożliwiające osobom niepełnosprawnym korzystanie z ich praw i wolności oraz utrudniające im pełne uczestnictwo w życiu społecznym. Na Państwach spoczywa odpowiedzialność za podejmowanie odpowiednich działań w celu usunięcia takich przeszkód. W procesie tym osoby niepełnosprawne i ich organizacje powinny odgrywać aktywną rolę jako partnerzy. Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych jest zasadniczym wkładem w ogólnoświatowy wysiłek mobilizowania zasobów ludzkich. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na takie grupy społeczne jak kobiety, dzieci, osoby starsze, osoby ubogie, pracownicy migrujący, osoby o podwójnych lub sprzężonych kalectwach, tubylcy i mniejszości etniczne. Ponadto jest wielu niepełnosprawnych uchodźców, których szczególne potrzeby wymagają specjalnej uwagi.