Gimnazjum Piastowskie
Szkoła miejska w Brzegu miała charakter szkoły łacińskiej. Książe brzeski chciał założyć w Brzegu gimnazjum na wzór istniejącego w Złotoryi. Projekt ten znalazł poparcie władz miasta , które zdawały sobie sprawę , że taka szkoła rozsławi Brzeg. W roku 1564 rozpoczęto pracę nad budową zakładu, zaś w 1569 r. oddano do użytku. 10 sierpnia 1569 roku nastąpiła przeprowadzka do gimnazjum. Liczba uczniów wynosiła 454. Byli to sami chłopcy, gdyż dziewcząt nie przyjmowano. Liczba ta ciągle wzrastała. Gimnazjum brzeskie miało kierunek humanistyczny. Uczono w nim łaciny, greki, języka hebrajskiego, teologii, filozofii, dialektyki, retoryki, muzyki, gramatyki i ogólnych zasad prawa. Jako główny cel wytknięto uczniom osiągnięcie biegłości w posługiwaniu się łaciną do takiego stopnia, żeby mogli oni utworzyć łacińskie dziełka literackie, zarówno prozaiczne, jak i poetyckie. Chodziło przy tym o łacinę klasyczną. Używanie języka niemieckiego, który dominował wtedy na Ziemi Brzeskiej było zakazane już od piątej klasy (najniższej). Nawet na placu zabaw nie wolno było mówić po niemiecku i tylko uczniowie - Polacy mogli posługiwać niemczyzną, gdy bawili się z Niemcami. Przepisy te wydane przez rektora Sicka złagodził rektor Tilesius postanawiając, że dopiero w trzeciej klasie obowiązuje posługiwanie się wyłącznie łaciną, zaś w klasach niższych (czwartej i piątej) należy uczyć po niemiecku katechizmu i ewangelii.
Obecny wygląd budynku gimnazjum
Szkoła miała wypuszczać w świat
nauczycieli oraz ludzi pragnących się poświęcić pracy
naukowej. Większość dzieci mieszczan ani nie miała takich
aspiracji, ani też nie mogła ich mieć z powodu braku
odpowiednich zdolności (przede wszystkim językowych). W
rezultacie malał odsetek synów mieszkańców Brzegu wśród
uczniów gimnazjum. W
początkowym okresie stosunki z jego twórcą nie układały się
pomyślnie . Wśród szlachty i dworzan było wielu przeciwników
szkoły. Głosili oni bowiem, że ten zakład może zaszkodzić
naukom Lutra. Rozwojowi szkoły przeszkadzały z jednej
strony podejrzliwość księcia, a z
drugiej nauczyciele nie dawali sobie rady a młodzieżą
szkolną. Zrozumienie dla
potrzeb szkoły wykazywał następca Jerzego II - Joachim
Fryderyk. W 1604 r. ogólna liczba uczniów wynosiła 346 czyli
24 % mniej w porównaniu ze stanem początkowym. Natomiast w 1607
r. liczba uczniów osiągnęła punkt szczytowy : 503 osoby, z
czego 262 uczniów było mieszkańcami Brzegu . Pozostali
uczniowie wywodzili się z innych pobliskich miejscowości lub
sąsiednich krajów. Po
epidemii w chwili ponownego otwarcia szkoły 18 I 1624 r.
zgłosiło się tylko 136 uczniów. Przeprowadzona wizytacja w
następnym roku tak sformułowała przyczyny upadku szkoły:
trwanie wojny, spory religijne, powstanie nowych i lepszych
gimnazjów, niedbalstwo rodziców, rozwydrzenie młodzieży,
niedbalstwo magistrów, istnienie szkół pokątnych. Komisja poddała
surowej krytyce zachowanie się nauczycieli, zarzucając im brak
zamiłowania do swego zawodu, dbałość jedynie o korzyści
materialne, trudnienie się zajęciami ubocznymi, brak uzdolnień
pedagogicznych. Według komisji pensje nauczycieli powinny
wystarczać tylko na utrzymanie samego nauczyciela, nie zaś dla
jego rodziny!
W
dniu 25 VII 1633 r. szkołę zamknięto z powodu wybuchu wielkiej
epidemii . Przerwa w zajęciach trwała do 3 VIII 1637 r. Lata
następujące po ponownym otwarciu były najsmutniejsze . Liczba
nauczycieli z 10 spadła do 5. Liczba klas zmniejszyła się o
jedną , a w szkole pozostało 119 uczniów. Gimnazjum brzeskie
zrobiło wiele dla kultury muzycznej miasta. Posiadało swoją
własną bibliotekę .